Slik lykkes du med nyhetsbrev

pexels-photo-914931
Innholdsmarkedsføring
Av Trond-Ole Husebø • 9. oktober 2018

Det er forbausende enkelt å øke effekten av dine nyhetsbrev. Med enkle A/B-tester kan du oppnå flere klikk, lesere og konverteringer. 

En viktig del av mange bedrifters markedsføring er gjennom nyhetsbrev. Dette er en utmerket kanal for å pleie kundeforholdet, men også å selge aktuelle produkter. Det finnes mange muligheter for å optimalisere dine nyhetsbrev, og her viser vi deg fire grunnleggende metoder.

1. Test overskrifter og emner

Du føler deg kanskje skråsikker på hvilket budskap som fungerer best? Vel, det bør du ikke! Vår erfaring er stikk motsatt. Begynner du å A/B-teste budskap på e-postene kan vi garantere at du ofte vil bli overrasket.

Test for eksempel tre ulike budskap i overskrift og emne for å se hvordan dette påvirker hvor mange som leser nyhetsbrevet.

Slik A/B-tester du:

La oss si at du har 10.000 abonnenter på nyhetsbrevet og at du vil teste tre ulike versjoner. Da kan du sende 1.000 x 3. Den versjonen som presterer best sender du da til de resterende 7.000.

Les også: 5 steg til den perfekte overskriften

2. Aktuelle titler engasjerer mer

Det finnes mange muligheter for å segmentere/sortere når man tar et dykk i kundelistene. Ta for eksempel noe så enkelt som alder på mottaker. Måten du kommuniserer til en 60-åring og en 20-åring vil være annerledes. Produkter som er aktuell for en 20-åring og en 60-åring kan være annerledes.

Ha alltid mottaker i bakhodet når du jobber med innhold. Jo mer aktuell du klarer å gjøre kommunikasjonen, jo større sannsynlighet vil det være for at mottaker viser interesse.

3. Når skal du trykke send?

De ulike verktøyene for masseutsendelse av e-poster gir som regel svært god innsikt i hvordan de ulike utsendelsene presterer. Noen verktøy kommer også med anbefalinger over når du bør sende ut e-posten.

Test gjerne litt forskjellige tidspunkter på dagen, og hvilken dag du bør sende ut. Tenk over hvem dine kunder er og når de er i modus for å lese informasjonen. Mange vil hevde at kveldstid er et gunstig tidspunkt, men vår erfaring er at mange sjekker sin private e-post i arbeidstiden. Spesielt når de kommer på jobb og rundt lunsjtider. Dette er også ofte gode tidspunkt for nyhetsbrev til bedriftsmarkedet. 

4. Plassering av Call-to-action (CTA) 

Er hensikten med e-posten å selge et produkt? Da bør du teste hvor du plasserer CTA-knappen, altså knappen kunden skal trykke på for å komme videre til produktet. Test plassering av knappen høyt oppe i teksten, midt i og nede i teksten. Hvor du plasserer knappen har overraskende mye å si for hvor mange som trykker. Du bør også teste budskapet i selve knappen. (f.eks. "Finn ut mer" eller "Kjøp joggesko nå"). 

Vår generelle erfaring etter å ha testet dette mye er følgende: To knapper fungerer best. Den ene knappen bør plasseres langt oppe i teksten, gjerne etter ingressen. Den andre knappen bør plasseres i bunn. Da fanger du både den tålmodige og utålmodige leseren.

Viktig! De to knappene bør ha ulik tekst og utforming. Den øverste knappen kan godt være en vanlig punktliste. Den andre knappen bør være utformet som en knapp. Se eksempelet under.

CTA 1: Les mer om våre helt nye joggesko.


CTA 2:

 cta

 

Hva ønsker dine kunder?

Det viktigste å huske i bruken av nyhetsbrev er likevel å holde alt innhold relevant og nyttig for dine kunder. Her vil en søkeordsanalyse være et fantastisk verktøy. En slik analyse gir deg nemlig svaret på hva kunder søker etter relatert til dine produkter og tjenester. Dette gir deg en unik innsikt og mulighet for å spisse et svært relevant budskap i et nyhetsbrev.

Ta gjerne kontakt om du ønsker å diskutere strategi eller planlegging av godt innhold til nyhetsbrev rettet mot dine kunder! 

Kontakt oss

 

Syns du dette innlegget var interessant?

Les flere innlegg