Slik kommer du i gang med konverteringsoptimalisering (CRO)

BB2R2407-1
Digital markedsføring
Av Petter Johnsen • 12. februar 2019

Har du bestemt deg for å begynne og jobbe med konverteringsoptimalisering (CRO), men er usikker på hvor du skal begynne? Vi hjelper deg med å komme i gang.

Før vi starter på et CRO-prosjekt, anbefaler vi at du prioriterer aktivitetene dine gjennom en PIE-rangering. Her  evaluerer vi hvert prosjekt eller hver aktivitet basert på potensiale, viktighet og kompleksitet ("potential", "importance" og "ease"). 

Les også: Hva er konverteringsoptimalisering (CRO) og hvordan måle den?


Slik går du frem

Du bør bruke PIE-rangeringen til å svare på følgende spørsmål for hvert tiltak for å øke konverteringsraten din. Gi hvert tiltak en verdi mellom 1 og 10 (med 1 som lavest og 10 som høyest):

  1. Hvor mye  forbedring kan dette prosjektet gi totalt? (potensialet) 
  2. Hvor verdifull vil denne forbedringen være? (viktighet) 
  3. Hvor komplisert eller vanskelig vil det være å gjennomføre denne forbedringen? (kompleksitet) 


Når du har tildelt en verdi for hvert tiltak, summerer du og deler dette på tre. Dette gir en poengsum som vil vise hvilket prosjekt som vil ha størst effekt. Videre anbefaler vi at du jobber med prosjektene med de høyeste resultatene først.

Et systematisk verktøy

PIE-rangeringen og rammen rundt er kanskje ikke perfekt, men det er lett å forstå. I tillegg er det en systematisk og fin måte å kommunisere med resten av organisasjonen din, om hvilke CRO-prosjekter som blir prioritert og hvorfor.

Det er mange "beste praksis" der ute, men du må finne ut hva kundene dine agerer på, og hva som driver resultatet for bedriften din. Her er tre tiltak for å komme i gang med CRO i dag: 

  1. Bruk de tre formlene for å starte diskusjonen rundt CRO
  2. Bruk PIE-rammeverket for å prioritere strategien din
  3. Gi noen i bedriften din ansvar for CRO


Om du ønsker å finne ut mer om PIE-rammeverket, kan du lese denne artikkelen fra WiderFunnel (engelsk). 

Trenger du hjelp med konverteringsoptimalisering for din bedrift? Vi hjelper deg!

Kontakt oss

Syns du dette innlegget var interessant?

Les flere innlegg