Slik kan blogging føre til flere leads

bloggblogg
Innholdsmarkedsføring
Av Vilde Jensen • 5. november 2019

Mange bedrifter benytter gode artikler eller blogginnlegg for å tiltrekke seg nye besøkende til nettsiden sin. Dette kan være et svært effektivt virkemiddel for å gjøre besøkende på nettsiden om til leads til din salgsavdeling. Les om hvordan! 


Hvordan gå fra blogg til leads?

Daglig søker folk etter et problem eller et spørsmål som de ønsker å få svar på. Det kan være alt fra hvordan du oppnår bedre effektivitet i prosjekter, hvordan du legger parkett eller hvordan du markedsfører deg på Instagram. Dersom du som bedrift svarer på disse spørsmålene vil personen som søker, muligens besøke nettsiden din. På denne måten er blogging og innholdsproduksjon en viktig, og nærmest kritisk del, av «tiltrekke»-fasen i Inbound Marketing-tankegangen. Vi anbefaler derfor at du oppretter en bedriftsblogg hvor du jevnlig poster innhold.

sirkeldiagram_Kalibrert

 


For hver gang du skriver et nytt blogginnlegg, lager du en ny unik landingsside på nettsiden din. Dette betyr at du øker sjansen for å rangere i søkemotorene, få andre til å lenke til deg og bli delt på sosiale medier. Alt dette resulterer i trafikk til nettsiden din – og potensielt nye leads. Hvordan? Fordi du fanger oppmerksomheten til noen som trenger din hjelp og/eller er interessert i de produktene eller tjenestene som du leverer.

Fordeler med blogg

Ved å svare på spørsmålene eller problemene som folk søker etter vil du kunne oppleves som en ekspert på område, og på denne måten øke troverdigheten til merkevaren din. At du blir sett på som en troverdig kilde for informasjon vil også kunne føre til at besøkende blir til kunder. Det vil også kunne styrke folks oppfatning av bedriften din og de produktene/tjenestene dere leverer.

En annen fordel er at blogging er et veldig kostnadseffektivt virkemiddel for markedsføring. Hvor effekten av en annonse forsvinner etter to uker, vil effekten av en kunnskapsartikkel vare langt lenger og føre til en lang hale av trafikk til nettstedet ditt. Slik vil det være mulig å generere leads i lang tid fremover.

I følge HubSpot er det en korrelasjon mellom en økt publiseringsfrekvens av bloggposter og flere potensielle kunder. En undersøkelse viser at bedrifter som publiserte 16 artikler eller mer per måned, fikk omtrent 4,5 ganger flere potensielle kunder enn selskaper som publiserte 0-2 månedlige innlegg. Dette viser hvorfor du bør opprette en bedriftsblogg hvor du poster innhold jevnlig.

blog_monthly_leads

 

Trenger du hjelp til innholdsproduksjon? Vi skriver artikler, leser korrektur og optimaliserer innhold for våre kunder. Kontakt oss for en uforpliktende prat!

Kontakt oss

Syns du dette innlegget var interessant?

Les flere innlegg