Hvordan kan du optimalisere landingssidene dine?

BB2R2135-1-2
SEO
Av Ragnhild Berge • 27. mars 2019

Det er viktig å ha klart for seg hva du ønsker at kunden skal gjøre når de kommer inn på nettsiden din. Her forteller vi deg hvordan du kan optimalisere de ulike landingssidene dine.

Ønsker du at kunden skal kjøpe et produkt, fylle ut et kontaktskjema eller melde seg opp til et nyhetsbrev? Slike spørsmål er viktig å tenke gjennom. Poenget er at uansett hva du ønsker at besøkende på nettsiden din skal gjøre, er det viktig å optimalisere landingssidene dine for nettopp dette. Men hvordan gjør du det? Her er noen tips.

Velg de rette søkeordene

For å finne de mest relevante søkeordene for deg og dine tjenester eller produkter, anbefaler vi at det gjøres en søkeordsanalyse. Denne vil blant annet kunne avdekke hvilke søkeord du bør bruke i betalt annonsering og til innhold på landingssidene dine, samt varianter av søkeordet og søkevolum - altså hvor mange gjennomsnittlige søk det er på akkurat det søkeordet.

Det er ikke noe poeng å legge kraft på søkeord med lavt søkevolum om det er andre ord eller varianter som er mer nærliggende å bruke. Med en søkeordsanalyse slipper du å anta, men får faktiske data på hvilket ord og varianter det er best for deg å bruke.

Teknisk søkemotoroptimalisering (SEO)

Når du har funnet de søkeordene som du ønsker å ta posisjon på, må du passe på at nettstedet ditt er optimalisert for de ulike søkeordene.


Les også: Hva er søkemotoroptimalisering?

Pass på å bruke relevante søkeord riktig i:

  • URL´en

  • Title-tag

  • Meta descriptions

  • H1-tagger

Vurder også om du bør bygge ut nettsiden din med flere landingssider, dersom du ikke har en egnet side for det aktuelle søkeordet fra før.

Produser godt innhold

For at en kunde skal ønske og lese innholdet på nettsiden din, er det viktig å produsere godt og relevant innhold. Skriv en god overskrift, fengende ingress og interessant innhold som gir leseren lyst til å vite mer om produktet eller tjenesten din. Her er det viktig at søkeordet du ønsker å ta posisjon på, går igjen i både tittel, ingress og brødtekst.

Et tips for å produsere godt innhold: se for deg at du selv er kunden. Hva ønsker du informasjon om og hva er du interessert i å lese om? Du kan også benytte deg av personas og på denne måten se for deg målgruppen(e) din(e) når du skriver.


Les også:
 7 gode grunner for å bruke personas

En tydelig handlingsoppfordring

Du bør også ha et klart mål for landingssiden din. Ønsker du at kunden skal kontakte deg etter å ha sett en video eller lest om produktet ditt? Da må du sørge for å gjøre kontaktinformasjonen lett synlig og tilgjengelig.

Er det salg av produkt som er målet? Ja, da bør du optimalisere produktsiden slik at alle potensielle spørsmål blir besvart. Dette for å unngå fallgruver hvor kunden kan “falle av” og avbryte kjøpsprosessen. Potensielle spørsmål kan være knyttet til for eksempel pris, størrelse, kvalitet, frakt og levering. Det må også være enkelt for kunden å gå gjennom de ulike stegene - fra å legge et produkt i handlekurven, gå til kassen og gjennomføre kjøpet. 

Pass på at du har en tydelig og godt synlig Call-to-action (CTA) på landingssiden din. Dette for å rette oppmerksomheten mot den handlingen som du ønsker at kunden skal utføre. Dette kan være alt fra "legg i handlekurv", "meld deg på nyhetsbrev" og "kontakt oss" - i form av skjema eller knapper.

Sporing og måling

I den digitale verden er det mulig å spore og måle det meste av aktiviteter som en kunde foretar seg på nettsiden din. For å få denne nyttige innsikten er det viktig å få satt opp sporing på de handlingene du vil måle. Ønsker du for eksempel å telle antall leads fra nettsiden din, er det viktig å sette opp sporing på de kontaktpunktene du har tilgjengelig.

Driver du nettbutikk er det lurt å få satt opp en sporing i handlekurven, slik at du kan avdekke i hvilket steg kundene eventuelt "faller av" i kjøpsprosessen. Dette er viktig og verdifull data som kan hjelpe deg med å optimalisere prosessen, slik at du klarer å lede kunden hele veien til salg.

Les også: 6 tiltak for å øke konverteringsraten din

Ønsker du å vite mer om optimalisering av landingssider? Vi hjelper deg gjerne!

Kontakt oss

Syns du dette innlegget var interessant?

Les flere innlegg