Nettrafikken mange bedrifter går glipp av

pexels-photo-261662
SEO
Av Trond-Ole Husebø • 22. mai 2018

Godt innhold er nøkkelen for å nå ut til kundene dine. Her gir vi deg noen av hovedgrunnene til hvorfor du bør ta innholdsproduksjon på alvor!

Bill Gates uttalte i 1996 at "content is king". Poenget til Gates var at godt innhold er nøkkelen til trafikk og salg via internett. 22 år har gått, men Bill Gates' uttalelse er fortsatt like aktuell.

Mange bedrifter har skjønt det; godt innhold er nøkkelen for å nå ut til kunder. Google fungerer nemlig slik at når en bruker søker på noe, skal det beste innholdet vises. Selv om det er mange eksempler på bedrifter som er god på innholdsmarkedsføring, er det også mange som ikke er det. Her gir vi deg noen hovedgrunner til hvorfor du bør ta innholdsproduksjon på alvor. 

Engasjement i sosiale medier

Godt innhold kan gi god spredning og skape engasjement i sosiale medier. I tillegg vil en jevn publiseringsflyt på Facebook belønne seg over tid. Da ser Facebook at du jevnt og trutt legger ut innhold som folk liker, og belønner deg med bedre synlighet.

Skaper du innhold som gir folk en merverdi i sosiale medier, vil de også ha interesse av å følge deg og du vil bygge deg et større publikum. Det er også svært interessant å målrette godt innhold i sosiale medier mot de riktige målgruppene gjennom annonsering.

Øker trafikk til nettsiden

Innhold + SEO = hånd i hanske. Med dette mener vi at implementering av søkeord i artikler er en effektiv måte å oppnå synlighet. Kvalitetsinnhold som er søkemotoroptimalisert kan oppnå svært gode organiske rangeringer på Google. Fordelen med god organisk synlighet er at innholdet kan bli liggende med god plassering lenge uten at du betaler for det.

Les også: Lekker din bedrift verdifull trafikk til konkurrentene?

 

Bygger merkevare og troverdighet

Godt innhold er merkevarebyggende. Produserer du gode informasjonsartikler som opplyser og hjelper kunden, vil dette bygge positive assosiasjoner til din bedrift. Bedriften vil fremstå som kompetanserik og behjelpelig. Det har en stor verdi for bedrifter å kunne utdanne markedet gjennom gode artikler. Innholdsmarkedsføring bygger på prinsippet om at man skal hjelpe, ikke plage.

Salgsutløsende

Godt innhold på nettsidene er viktig for at kundene skal forstå behovet for produktet du selger. En god artikkel kan være direkte salgsutløsende, eller indirekte salgsutløsende gjennom et lead.

Se for deg følgende; du kommer hjem en dag og oppdager at yttergangen din er full av maur. Du Googler «hvordan bli kvitt maur i huset». Du finner en god artikkel et firma har produsert som gir deg gode tips til hvordan du kan bli kvitt problemene. I tillegg ender du opp med å kjøpe et produkt fra samme firma som de anbefalte i artikkelen.

Dette var et eksempel på at innholdsmarkedsføring kan være direkte salgsutløsende. Men innholdsmarkedsføring kan også skaffe deg gode leads, og på denne måten være indirekte salgsutløsende. Et lead er kontaktinformasjon til personer som har interesse for dine produkter/tjenester. Gjennom godt innhold kan potensielle kunder bli medlem av ditt nyhetsbrev. Dette er en ypperlig kanal for mersalg.

Kan gjenbrukes

Har du mange gode innholdsartikler på bloggen din kan disse gjenbrukes med jevne mellomrom i sosiale medier, på nettside, i nyhetsbrev osv. Fordelen med dette er at du jevnt og trutt sørger for trafikk inn på de ulike sakene, noe som er positivt for organisk rangering.

Utvalgte artikler kan også sponses i sosiale medier for å oppnå ytterligere trafikk inn til nettstedet.

Les også: 5 smarte tips til bedre SEO

 

Dette er godt innhold

Ble du inspirert til å hive deg over tastaturet nå? Så bra! Men her er noen ting du må tenke på først. Husk at godt innhold må oppfølge disse kriteriene:

  • Teksten må være velskrevet uten feil
  • Teksten må være i tråd med bedriftens stil og tone
  • Teksten må gi merverdi for leseren
  • Teksten må være søkemotoroptimalisert

 

Ønsker du en pangstart på din innholdsmarkedsføring? Vi tilbyr en uforpliktende SEO-sjekk for ditt nettsted. Klikk her!

Kontakt oss

 

Syns du dette innlegget var interessant?

Les flere innlegg