Kundereisen kan være din guide for innholdsmarkedsføring

BB2R2397-1
Innholdsmarkedsføring
Av Petter Johnsen • 19. mars 2019

Kundereisen er de stegene som kundene dine går gjennom før, under og etter at de blir kunde hos deg. Les om hvordan kundereisen kan være din guide for innholdsmarkedsføring!
Du kan se på kundereisen som et verktøy som kartlegger dine kunders opplevelser og følelser fra start til slutt - sett fra deres perspektiv. Dersom du analyserer hvorfor dine kunder agerer på visse måter, kan du bruke denne innsikten til å for eksempel optimalisere nettsiden din.

Kundereisen kan på denne måten være en grunnleggende del av din Inbound-strategi, da den kan hjelpe deg med å strukturere en plan for innholdsproduksjon og markedsføring. Dette basert på hvilken informasjon dine potensielle kunder trenger for å enten identifisere problemet sitt, forstå hvilke alternativer som kan løse dette eller sammenligne de beste valgene når de er klare til å kjøpe.


Les også:
 Hva er Inbound marketing og hvordan kan det gi verdi for din bedrift


I de fleste tilfeller kan du basere strategien din rundt en tretrinns-trakt:

  1.  Oppmerksomhetsfasen: Kjøperen innser at de har et problem
  2. Evalueringsfasen: Kjøperen definerer sitt problem og undersøker muligheter for å løse det
  3. Beslutningsfasen: Kjøperen velger en løsning

Kundereisen | Kalibrert

Denne trakten kan se veldig forskjellig ut, avhengig av faktorer som bransje, forretningsmodell, produkt, pris og publikum. For eksempel vil varer der vi tar raske beslutninger (kylling på tilbud eller kinobillett) bruke svært lite tid i midten av trakten, sammenlignet med varer og tjenester som krever mer informasjon, pleie og dialog før en avgjørelse er tatt - for eksempel kapitalvarer eller tjenester innen B2B.


Les også:
Inbound marketing har høyere avkastning enn oppsøkende salg!


For å kunne identifisere hva slags innhold du bør produsere og presentere for dine potensielle kunder, har vi noen spørsmål som du kan stille deg selv. Disse kan hjelpe deg å avdekke hva som er viktig for kunden å bli informert om i de forskjellige fasene av kundereisen.

Oppmerksomhetsfasen

I denne fasen identifiserer kunden en utfordring eller et problem. De bestemmer også hvorvidt denne utfordringen skal være en prioritet. For å virkelig forstå oppmerksomhetsfasen til en potensiell kunde, kan du spørre deg selv: 

  1. Hvordan beskriver kunden sitt problem/utfordring?
  2. Hvordan og hvor finner kunden informasjon rundt denne utfordringen?
  3. Hva er konsekvensene for kunden dersom han/hun ikke tar tak i problemet sitt?
  4. Er det noen misforståelser hos kunden rundt å ta tak i denne utfordringen?
  5. Hvordan bestemmer kunden seg om problemet eller utfordringen bør prioriteres?

 

Evalueringsfasen

I evalueringsfasen har kunden definert problemet eller utfordringen sin, og dermed bestemt seg for å løse det. Kunden vurderer derfor ulike tilnærminger eller metoder som er tilgjengelige. For å avdekke hva som er viktig i denne fasen, kan du spørre deg selv:

  1. Hvilke kategorier av løsninger undersøker kunden?
  2. Hvordan og hvor finner kunden informasjon rundt de ulike kategoriene?
  3. Hvordan oppfatter kunden fordeler og ulemper i hver kategori?
  4. Hvordan bestemmer kunden seg for hvilken kategori som er riktig for dem?

 

Beslutningsfasen

I denne fasen har kunden allerede bestemt seg for en type løsning. De kan for eksempel i denne fasen begynne å skrive en for- og imot-liste over tilbud og løsninger, og deretter bestemme seg for det som passer best til deres behov. Spørsmål du bør spørre deg selv i beslutningsfasen er: 

  1. Hvilke kriterier bruker kunden til å vurdere de tilgjengelige tilbudene?
  2. Når kunden undersøker ditt tilbud, hva synes de om det i forhold til andre alternativ? Hvilke bekymringer har de eventuelt til ditt tilbud? 
  3. Hvem må være involvert i beslutningen? For hver person involvert, hvordan er deres perspektiv på avgjørelsen forskjellig?
  4. Har kunden forventninger om å få prøve tilbudet før de kjøper det?
  5. Må kunden gjøre ytterligere forberedelser, som for eksempel implementeringsplaner eller opplæringsstrategier?


Får du svar på disse spørsmålene, har du lagt et godt grunnlag for å forbedre informasjonsflyten til bedriften din - slik at du kan være synlig i de ulike fasene som en potensiell kunde går gjennom.

Trenger du hjelp med analyse, optimalisering av nettsider, utarbeiding av innholdsstrategier eller innholdsproduksjon? Vi hjelper deg gjerne!

Syns du dette innlegget var interessant?

Les flere innlegg