Hvorfor bør du annonsere på YouTube?

youtube2
Sosiale medier
Av Ragnhild Berge • 12. august 2019

Flere og flere bedrifter og merkevarer bruker YouTube som annonseringskanal. Vi forteller hvordan du kan komme i kontakt med potensielle kunder med YouTube-reklamer!

Ferske tall fra Ipsos forteller at 1,8 millioner nordmenn har en YouTube-profil i Norge. 1 av 2 i aldersgruppen 18-29 år bruker plattformen daglig, og selv om det er YouTube er mest populær blant den yngre målgruppen, har også 57 prosent av de i alderen 30-39 år en YouTube-profil. Det sier seg derfor selv at YouTube er en viktig annonsekanal for å nå ut til din målgruppe.

YouTube som annonsekanal

Folk endrer stadig måten de oppdager, lærer om og velger merkevarer - mye takket være den digitale utviklingen. Forbrukere nås ikke lenger like lett gjennom tradisjonelle medier alene, og derfor seiler YouTube opp som en viktig annonsekanal for mange bedrifter.

Med videoannonser kan du komme i kontakt med nye potensielle kunder på en unik og minneverdig måte. Du kan være personlig, dele ekspertisen din eller filme noen som bruker produktet ditt - nettopp for å overbevise seerne om at produktet ditt er nyttig for dem.

Les også: 6 tips for å øke trafikken på YouTube-videoene dine


Ved å produsere godt videoinnhold kan du nå ut til målgruppen din ut i fra emne, søkeord og demografisk informasjon. Analyseringen foregår i Google Ads-kontoen din, og under "Analytics" i YouTube-kontoen din kan du se om du har nådd ut til den rette målgruppen. Her kan du også få oversikt over hvilke videoer kundene dine ser på og hvor lenge de har sett på dem. 

Med YouTube sin unike kombinasjon av tilgang til videoer, deling og bruker-fellesskap har du altså en enestående mulighet til å skape engasjement hos målgruppen din. Ved annonser som inneholder bilder, lyd og bevegelse kan du utløse emosjonelt engasjement hos brukerne gjennom innhold du ikke finner i andre medier. I andre medier fungerer nemlig ikke de litt lengre videoene like bra som det gjør på YouTube. Dette fordi YouTube nettopp er en videokanal, som gjør at vi har en forventing om og større toleranse for lengre videoinnhold.

Hvem kan annonsere på YouTube?

Alle som vil kan annonsere på YouTube. Google er i en unik posisjon til å gi gode resultater ved å hjelpe deg med å finne ditt mest verdifulle publikum og bygge merkevarebevissthet. Det du trenger er en YouTube-kanal hvor du kan laste opp annonsevideoene og en Google Ads-konto for å bygge selve videoannonsene.

I Google Ads kan du opprette videokampanjer i en rekke forskjellige annonseformater, som gjør at du kan engasjere potensielle kunder på ulike måter. In-stream-annonser er annonser som kan hoppes over, in-stream-annonser kan ikke hoppes over, video discovery-annonser, out-stream-annonser og bumperannonser er eksempler på formatene du kan bruke for videoannonsering.

Selv om YouTube er "vert" for innhold i videoannonser, kan videoannonsene vises på flere nettsteder, tilhørende videopartnere og i ulike apper i Google Display-nettverket.

Det er viktig å ha en god struktur for å få mest mulig ut av annonseringen din. Det er ofte dette som skiller amatørene fra de profesjonelle. Gjennom kunnskap, erfaring og en god struktur vil du lettere ha kontroll på budsjetter og optimalisering av resultater. I tillegg gir det deg et bedre grunnlag for rapportering av videoannonseringen. 

Trenger du hjelp til å komme i gang med videoannonsering? Vi hjelper deg. Kontakt oss for en uforpliktende prat!

Kontakt oss

Syns du dette innlegget var interessant?

Les flere innlegg