Hvordan lager du personas til bedriften din?

FOLK
Inbound marketing
Av Petter Johnsen • 30. april 2019

En personas er en fiktiv beskrivelse av en typisk kunde i din målgruppe. Det handler enkelt og greit om at du trenger å vite hvem du skal snakke til. Men hvordan lager du gode personas? Her er litt hjelp på veien!

Det å lage gode personas er en nøkkelkomponent for en vellykket Inbound-strategi, og når du skal sette deg ned å lage én eller flere personas er datainnsamling nyttig. Dette kan være alt i fra brukerdata på nettsider, brukerinformasjon fra dine sosiale plattformer, intervju med eksisterende kunder eller potensielle kunder. Men før du bruker tid og penger på intervjuer, anbefaler vi at du setter deg ned med ditt markeds- og salgsteam og svarer på disse spørsmålene. Dette vil legge et godt grunnlag for dine personas.

Les også: 7 gode grunner for å bruke personas

1. Beskriv personen demografisk

Å samle demografisk informasjon er en god plass å starte. Dette er informasjon som er lett å få tak i og vil hjelpe deg med å tegne et klarere og mer personlig bilde av kunden din. Er personasen gift og/eller har barn? Hva er deres årlige husholdningsinntekt? Hvor bor de? Mann eller kvinne? Alder?

2. Utdannelsesbakgrunn

Det er også en fordel å nevne hvilken utdanning din personas typisk har tatt. Hvilken skole gikk de på og hva studerte de? Dette vil nemlig kunne si noe om kunnskapsnivået deres. 

3. Fortell om karrierestigen deres

Hvordan endte personasen der de er i dag? Tok de en utdannelse som samsvarer med deres nåværende rolle, eller har de en annen bakgrunn? Har deres karriere vært ganske tradisjonell eller byttet de fra en annen bransje? 

4. Informasjon om bedriften

I hvilken bransje/industri driver bedriften personasen din jobber i? Og hvor stor er bedriften? Her tenker vi både på antall ansatte og omsetning.

Les også: 8 tips for å forbedre nyhetsbrevet ditt

5. Personasen sin rolle

Hva er arbeidstittelen eller rollen til personasen din? Er personen for eksempel selger, konsulent eller daglig leder? Her kan det også være en fordel å fortelle noe om hvem personasen rapporterer til, eventuelt hvem som rapporterer til personasen. Denne informasjonen er spesielt interessant om du selger produkter eller tjenester i B2B-markedet. Det å vite hvor i beslutningsfasen personasen din er, kan ha en innvirkning på hva slags type informasjon som vil være mest relevant for dem.

6. Hvordan blir personasen målt og hva er de ansvarlig for?

Det er også en fordel å vite hva personasen blir målt på i jobben sin. Hvilke tall, grafer eller diagrammer ser de på hver dag? Dette vil hjelpe deg med å finne ut hva som gjør dem vellykkede og hva de kan være bekymret for når det gjelder å nå sine mål. Tenk også utover deres kvantitative tall: Hva er deres primære mål for jobben? Og sekundære? Hvis du har en forståelse for disse, vil det hjelpe deg med å lære hva du kan gjøre for å hjelpe personasen din å nå deres mål. 

222222222

7. Kunnskapsnivå

Å vite noe om hvilke kunnskap og eventuelt hvilke verktøy de bruker i jobbsammenheng, kan hjelpe deg med å identifisere fellesnevnere i ditt eget produkt, samt justere posisjoneringen din etter det. Spør deg derfor: Hvilke verktøy og applikasjoner bruker personasen vår?

 

8. Hvilke plattformer bruker personasen?

Hvordan tilegner de seg ny informasjon og kunnskap? Er det online, foretrekker de personlig kunnskapsdeling (én-til-én) via for eksempel kursing eller leser de aviser og blader? Dersom personasen foretrekker online - besøker de sosiale nettverk? Google? Og hvilke kilder stoler de mest på - venner, familie, kollegaer eller bransje-eksperter? Still deg også disse spørsmålene:

  1. Hvilke publikasjoner eller blogger leser personasen?
  2. Hvilke sosiale medier er de aktive på?
  3. Hvordan foretrekker de å kommunisere med tilbydere?
    Om de bruker internett for å skaffe seg informasjon, hvordan går de frem?


Når du har gått gjennom alle disse spørsmålene, kan det være en fordel å finne et bilde av en person som du kan se for deg som representant for personasen din. Er det han formelle eiendomsmegleren i dress eller er han aktive markedssjefen som alltid har de nyeste sneakersene? Dette vil hjelpe deg når du jobber med markedsføring og kommunikasjon, da det ofte er enklere å huske visuelle elementer. 

Husk at du kan ha flere personas, men prøv likevel å begrense deg. Dette vil nemlig hjelpe deg med din overordnede posisjonering og markedsstrategi.

Les også: Slik kommer du i gang med konverteringsoptimalisering (CRO)

Etter at du har identifisert hvem dine personas er og hvordan du kan identifisere dem, vil kommunikasjonen din bli spisset og du vil kunne nå de rette personene med rett innhold.

Trenger du hjelp til å identifisere dine målgrupper og personas? Vi hjelper deg gjerne!

Kontakt oss
 

Syns du dette innlegget var interessant?

Les flere innlegg