Hvilke muligheter har du for annonsering på Snapchat?

snapchat1
Sosiale medier
Av Preben Helle • 3. mai 2019

Snapchat er det nest største sosiale mediet i Norge, men mange bedrifter utnytter ikke plattformen sitt potensiale. Lurer du på hvilke muligheter du har for annonsering på Snapchat? Her forteller vi deg noen av dem.

I følge Ipsos sin sosiale medier-tracker har nesten 2,6 millioner nordmenn en profil på Snapchat i dag. De nye tallene viser også at 7 av 10 unge kvinner i aldersgruppen 18-29 år bruker Snapchat mens de ser på TV. Ved å annonsere på denne kanalen, kan bedriften din følge brukerne gjennom ulike faser i salgstrakten ved å informere, repetere og konvertere ved bruk av piksel-sporing.  

Snapchat som markedsføringsverktøy

På Snapchat kan du velge mellom fire ulike annnonseformat: Filter (engasjement), Linse (preferanse), Snap Ads (oppmerksomhet) og Story Ads (historiefortelling). Det som kjennetegner Snapchat-annonser er at det er fullskjerm, inntil 10 sekunder lange videoer, "skippable" (du kan velge dem bort) og at to av tre ser med lyden på. Du bør derfor lage annonser som kan fungere både med og uten lyd.

Les også: 3 tips til hvordan bedriften din bør bruke Instagram Stories

Hvordan komme i gang med annonseringen?

Du kan opprette en kampanje på Snapchat i Ads Manager på to måter: "Quick & Easy" (enkel versjon) eller i "Advanced Create" (avansert versjon). Vi går nærmere inn på den avanserte metoden:

Skjermbilde 2019-04-11 kl. 13.30.02

Steg 1: Opprett kampanje

Her velger du det overordnede målet (KPI) for kampanjen din: Awareness (merkevarebygging), Consideration (vurdering) eller Conversions (konvertering). Sistnevnte krever implementering av piksel på din nettside.  

Skjermbilde 2019-04-11 kl. 13.54.44


Videre må du velge et kampanjenavn, om kampanjen skal ha en start- og sluttdato eller om den skal kjøre på ubestemt tid. Du har også muligheten til å sette et dagsbudsjett dersom du ønsker en grense for kampanjen, samt en totalgrense. 

Steg 2: Målgruppe

Her går du videre til annonsesett hvor du velger målgruppe, annonseplassering, mål, tidsplan (varighet for kampanjen) og budsjett. Merk at Snapchat enn så lenge kun tilbyr Euro eller USD.  

Når det gjelder målgruppen, så har Snapchat følgende målstyringskategorier: 

Skjermbilde 2019-04-11 kl. 13.47.52

  • Interesser og atferd: Baserer seg på hva brukeren liker og gjør både på og utenfor Snapchat

  • Demografi: Du kan velge målgruppens kjønn og alder, samt flere av Snapchats pre-definerte målgrupper

  • Geografi: Her kan du både inkludere og ekskludere geografiske områder

  • "Custom audience": Du kan opprette ditt egendefinerte publikum, blant annet en Retarget-målgruppe hvor du for eksempel kan nå de som har sett dine tidligere annonser

  • "Lookalikes": Lag speilpublikum av for eksempel kundelister (husk å sjekke at du har tillatelse til å bruke dataen i følge GDPR-retningslinjer)

Les også: Guide: Slik når du nye og verdifulle kunder på Facebook

Vi anbefaler at du gjør en målgruppeanalyse av publikum som du ønsker å annonsere mot. Dette kan du gjøre ved å opprette "Saved audiences" under publikumseksjonen i Ads Manager.

Skjermbilde 2019-04-11 kl. 14.35.57


Steg 3: Lag annonsen

Her kan du laste opp en ferdig video-fil eller bruke Snap Publisher til å designe og lage eget innhold. Legg inn merkenavn (avsender), heading og en Call-to-action (CTA-handlingsknapp) - som for eksempel "Les mer", "Utforsk" eller "Installer nå".

Steg 4: Se over og publiser kampanjen

Husk å sjekke at du har lagt inn rett start- og sluttdato for kampanjen. Er budsjettet korrekt og hvordan ser det kreative ut? Tips: Snapchat bruker noe lengre tid på å godkjenne kampanjer enn for eksempel Facebook, så sjekk gjerne at kampanjen henter inn data selv når den står som aktiv.

Visste du at Snapchat har lansert et e-læringskurs for annonsører kalt Snapchat Explore? Her kan du registrere deg om du ønsker å få en bedre innsikt og forståelse for annonseverktøyet.

Snapchat sine fem tips for annonser er:

  1. 5 sekunder eller kortere videoer

  2. Ha ett budskap per annonse

  3. Ha et meningsfylt lydbilde

  4. Uthev din CTA

  5. Tenk brukermodus 


Les også:
 5 grunner til hvorfor bedriften din bør bruke LinkedIn


Trenger du innføring i Snapchat Business Manager eller hjelp til annonsering på Snapchat? Vi hjelper deg gjerne! 

Kontakt oss


Kilde: 
https://businesshelp.snapchat.com/en-US/article/create-first-campaign 

Syns du dette innlegget var interessant?

Les flere innlegg