Hvorfor bør du bruke konverteringsoptimalisering på Facebook?

BB2R1977-1
Sosiale medier
Av Preben Helle • 16. oktober 2019

Lurer du på hva konverteringsoptimalisering av Facebook-annonser er, og hvorfor du bør benytte deg av det? Vi forteller deg om fordelene og hva du bør tenke på!  

Konverteringsoptimalisering handler om å jobbe strategisk med å øke andelen av brukere på nettsiden din som gjør det du faktisk ønsker at de skal gjøre.

 

Hva er en konvertering?

En konvertering er en handling som er utført på nettsiden din. Dette kan omfatte alt fra å besøke en side til å gjennomføre et kjøp.

Dersom du har på plass en Facebook-piksel på nettsiden din kan du få tilgang til en rekke spennende, nye målrettingsmuligheter og teknikker innen annonsering. Den største fordelen er at du kan optimalisere kampanjene dine for konverteringer, noe som kan øke salget eller handling på nettsiden din.

Når du oppretter en kampanje i Business Manager velger du en målsetting (også kalt optimaliseringshendelse). Dette valget forteller annonsesystemet og maskinlæringen til Facebook hvilke resultater du ønsker å skaffe deg. Herunder kan du velge «konverteringer».

 
Facebook Ads_Kalibrert

 

 

Fordeler med konverteringsoptimalisering

Noen ganger ønsker du kanskje å optimalisere for klikk til nettsiden, mens andre ganger ønsker du å optimalisere for videovisninger. Dersom du optimaliserer for klikk blir annonsene dine målrettet mot personer i målgruppen som mest sannsynlig kommer til å klikke på annonsen din, men det er ikke nødvendigvis disse som også kjøper noe fra deg. Klikk er dessuten det mest kostbare du kan optimalisere annonsene dine for.

Med en piksel kan du be Facebook sitt annonsesystem om å optimalisere for lenkeklikk i tillegg til en handling på nettsiden din.  En pikselhendelse inntreffer når noen utfører en handling på nettsiden din - for eksempel at de ser på en bestemt landingsside, legger til en vare i handlekurven eller fyller ut et skjema. Det er også mulig å sette en verdi på en slik handling. Fordelen med å optimalisere konvertering er at  Facebook benytter sin maskinlæring til å få mest mulig av den konverteringer som du ønsker for det budsjettet du har lagt på bordet. 

 

Les også: 3 ting du må vite om budsjettoptimalisering på Facebook

Verktøykassen

Før du begynner å optimalisere Facebook-annonsene dine for konverteringer, bør du gjøre deg kjent med:

  • Typer konverteringshendelser som finnes. Les om forskjellene mellom standardhendelser og egendefinerte konverteringer og hvordan de bør brukes.
  • Konverteringsperioder. En konverteringsperiode forteller annonsesystemet hvilken periode konverteringene skal være levert over; for eksempel 1 dag etter en eksponering eller 7 dager etter et klikk.
  • Handlingsperioder. Det kreves litt volum for at Facebook skal forstå hvem du er ute etter å nå. Mer bestemt kreves det minst 50 hendelser av den konverteringshendelsen du optimaliserer for - innen en uke. 

 

Velg riktig konvertering

Når du skal opprette en annonse må du velge den konverteringen som er viktig for deg. For å velge riktig konvertering kan du ta en kikk på pikselhendelsene dine før du konfigurerer annonsesettet.

Facebook anbefaler at du optimaliserer for konverteringer (hendelser) som kontinuerlig inntreffer - uten kjøring av annonser. For eksempel: Si at du ønsker å optimalisere for et billettkjøp. For at Facebook skal skjønne hvem som typisk kjøper billett, må noen faktisk ha kjøpt billetter i forkant av annonseringen. Hvis nettsiden din ikke får mange konverteringer (eller kjøp) uten annonser, er det nemlig svært usannsynlig at de vil finne nok personer som konverterer via annonser. Da bør du heller bruke tid på å bygge opp trafikk og volum ved å optimalisere annonsene dine for trafikk (lenkeklikk).


Trenger du hjelp til annonsering på Facebook? Vi hjelper deg gjerne! Ta kontakt for en uforpliktende prat.

Kontakt oss

 

Kilde:
- https://www.facebook.com/business/help/446517335749801

Syns du dette innlegget var interessant?

Les flere innlegg