Hva er konverteringsoptimalisering (CRO) og hvordan måle den?

6tiltakforåøkekonverteringsrate-1
Digital markedsføring
Av Petter Johnsen • 31. januar 2019

Lurer du på hva konverteringsoptimalisering (CRO) er og hvordan du skal måle den? Vi hjelper deg! 


Konverteringsoptimalisering er aktiviteter du kan gjøre for å øke andelen besøkende som utfører en handling på nettstedet ditt, som for eksempel at noen kjøper et produkt, fyller ut et kontaktskjema eller melder seg opp til nyhetsbrev.

Få mer ut av trafikken

Grunnprinsippet for konverteringsoptimalisering er å fokusere på å få mer igjen fra eksisterende trafikk, og få mest mulig ut av  trafikk fra dine markedsføringskanaler. Dette kan være små tiltak som å flytte på plasseringen på et skjema, endre farge på en knapp eller sørge for at bruker går gjennom færre valg i et skjema som fylles ut. 

Ved å designe og modifisere visse elementer på nettsiden din, kan du øke sjansene for at besøkende vil "konvertere" - om dette er å kjøpe et produkt, bestille visning, registrere seg eller legge igjen kontaktinformasjon. Disse konverteringene skjer over hele nettstedet ditt, og alle sidene kan optimaliseres for å få et høyere antall konverteringer.

Sett mål for CRO

Men hvordan måler du dette? Du kan enkelt beregne konverteringsraten din ved å dele antall konverteringer en nettsider genererte, med antall personer som besøkte siden. Denne frekvensen kan du finne for både annonseklikk, blogginnlegg, nettsteder og landingssider.

Å sette et konverteringsmål er likevel ikke så enkelt som å si; "denne siden konverterte 50 personer denne måneden, og vi ønsker derfor 100 neste måned".

For å forbedre bedriftens konverteringspotensiale må du se tilbake på begrepet vi definerte i begynnelsen av artikkelen, nemlig konverteringsoptimalisering. Du vil ikke bare ha 50 konverteringer fra en nettside - du vil øke antall konverteringer for hver X-antall personer som besøker deg.

Under finner du tre formler som kan hjelpe deg med å finne ut hvordan du håndterer CRO i din bedrift, og hvilke mål som bør settes:

  1. Nytt inntektsmål ÷ gjennomsnittlig salgspris = antall nye kunder
  2. Antall nye kunder ÷ Lead-til-kunde % = lead mål
  3. Leads generert ÷ nettstedstrafikk X100 =% konverteringsrate 

 

Konverteringsrate i praksis

For å hjelpe deg å forstå hvilken innvirkning CRO kan ha på bedriften din, har vi et enkelt eksempel:
Hvis nettstedet ditt har 10.000 besøkende per måned som genererer 100 leads, som deretter blir til 10 nye kunder hver måned - vil "besøkende til lead"-konverteringsraten  være 1%.

Men hva om du ønsket å generere 20 kunder hver måned? Da kan du prøve å få 20.000 besøkende på nettstedet ditt og håpe at kvaliteten på besøkene ikke reduseres. Du kan også få flere leads fra  eksisterende trafikk/besøk ved å optimalisere konverteringsraten. 

Hvis du øker konverteringsraten fra 1% til 2%, vil du kunne fordoble leads og kunder - som du ser her:

  Bedrift A Bedrift B Bedrift C
Månedlig trafikk til nettsted 10.000 10.000 10.000
% konverteringsrate 1 % 2 % 3 %
Antall leads inn 100 200 300
Antall nye kunder 10 20  30

 

Kort oppsummert: Å forsøke og generere mer trafikk på nettstedet er ikke nødvendigvis den riktige tilnærmingen. Optimalisering av konverteringsrate handler om å få mer ut av trafikken din. 

Er du klar til å ta de første skrittene mot konverteringsoptimalisering av nettsiden din? Slik kommer du i gang!

Kontakt oss

Syns du dette innlegget var interessant?

Les flere innlegg