Hva er Content Marketing?

5
Innholdsmarkedsføring
Av Vilde Jensen • 22. august 2019

Lurer du på hva Content Marketing er og hvorfor du bør prioritere det? Her forteller vi om fordelene ved Content Marketing, og hvilke formater og kanaler du kan benytte. 

De siste årene har Content Marketing, eller innholdsmarkedsføring, blitt en svært populær måte å drive markedsføring på. Mye av grunnen til det er nok at bedrifter klarer å engasjere målgruppen sin på en bedre måte enn ved klassisk "se-så-flinke-vi-er"-reklame. 

Hva er Content Marketing?

Content Marketing er prosessen hvor du planlegger, produserer, publiserer og distribuerer innhold for å nå målgruppen din. For mange bedrifter har det blitt en viktig metode for å øke både merkekjennskap, engasjement, trafikk til nettsiden og salg. Hovedpoenget er at du skaper innhold som er nyttig og relevant for mottaker, og således fanger oppmerksomheten deres tidligere i den digitale kjøpsprosessen. Dette kalles også Inbound Marketing; vi får kundene til å komme til oss, besøke nettsiden vår og legge igjen kontaktinformasjon (et lead). 

Hvorfor er Content Marketing viktig?

Utgående markedsføringsstrategier, eller det vi kaller Outbound Marketing, er ikke like effektive i dag som det en gang var. Derimot er Inbound Marketing, hvor Content Marketing spiller en stor rolle, viktig for nettopp å generere leads. Det betyr at salgsavdelingen din kan få en helt ny hverdag der de kan ringe til kvalifiserte leads fremfor de klassiske "kalde telefonene".  De kvalifiserte leadsene har vist interesse for produktet eller tjenestene dine, og du vil derfor få en langt høyere tilslagsrate.  

I tillegg til å øke rekkevidden, kan Content Marketing hjelpe selskapet ditt med å:

  • Lære leads og potensielle kunder om produktene og/eller tjenestene du leverer
  • Øke konverteringer
  • Bygge et forhold til kundene dine tidlig i kjøpsreisen
  • Skape en dialog med målgruppen, for å vise dem hvordan produktene/tjenestene dine løser deres utfordringer
  • Skape en følelse av fellesskap og engasjement rundt merkevaren din

Ulike typer innhold


Blogg / artikler
Blogg er en virkningsfull og viktig del av Inbound Marketing, og handler om å dele informasjon med målgruppen din – enten det er lærerikt innhold, kunderelatert eller produktinformasjon. En blogg kan brukes til å konvertere lesere til kunder, øke merkekjennskap og/eller bygge relasjoner med publikumet ditt.

Les også: 5 grunner til hvorfor bedriften din bør bruke LinkedIn

Video
I følge en HubSpot-undersøkelse, sier over 50 prosent av forbrukerne at de ønsker å se videoinnhold fra merkevarer som de samhandler med. En fordel med videoinnhold er at du kan dele det på flere steder – på sosiale medier eller nettsiden din, og på denne måten nå ut til flere, på forskjellige medier. Videomarkedsføring kan dermed øke konvertering, forbedre avkastningen og hjelpe deg med å bygge relasjoner til målgruppen din.

Infografikk
Med infografikk mener vi at du kan vise innhold, informasjon og data i ett grafisk format – noe som gjør det enklere for publikum å forstå. Infografikk består ofte av en enkel formulering, korte utsagn og tydelige bilder. En sammensetning av disse gjør infografikk til en effektiv og fin måte å kommunisere innholdet ditt på, og passer spesielt dersom du skal formidle kompliserte og komplekse temaer eller innhold.

Podkast
I dag fins det mer enn 700.000 aktive podkaster og mer enn 29 millioner episoder. Podkast er en måte å publisere lyd- eller videoopptak digitalt, og har de siste årene vokst frem og blitt et populært innholdsmedium. Dette skyldes nok dens bekvemmelighet, da du kan lytte til dem mens du slapper av eller er på farten. For deg som bedrift kan en podkast øke merkekjennskap og bygge relasjoner med publikum. Samtidig kan du via en podkast markedsføre produktene eller tjenestene dine.

Hvordan distribuere innholdet ditt? 

I innholdsplanen din bør det også ligge en god plan for hvordan du skal distribuere innholdet ditt. Hvilke kanaler bør benyttes og hvordan kan vi få til et godt samspill? De fleste bedrifter bruker en kombinasjon av sosiale medier, nyhetsbrev og betalte kampanjeaktiviteter.

Sosiale medier
Med omtrent 2,9 billioner aktive brukere av sosiale medier, er det lett å forstå hvorfor så mange bedrifter investerer i markedsføring av innhold i sosiale plattformer. Herunder kommer blant annet Facebook, Instagram, Snapchat, LinkedIn og YouTube. I disse kanalene kan du lage og dele alt fra bilder, videoer, Stories, live-stream – noe som gir deg muligheten til å kommunisere og komme i kontakt med målgruppen din.

Nyhetsbrev
Nyhetsbrev er en viktig kanal å markedsføre seg gjennom, både for å pleie kundeforholdene dine, men også for å oppdatere og vise frem nyheter. Fordelen med å sende ut nyhetsbrev er at mottaker allerede har vist en interesse for det produktet eller tjenesten du leverer, ved å legge igjen e-postadressen sin på nettsiden din. En e-postliste består derfor av flere potensielle kunder, noe som kan være svært verdifullt for bedriften din.

Betalt annonsering
Annonser med betalt innhold kan hjelpe deg med å nå et bredt publikum, og gir deg muligheten til å ta en posisjon på alle plattformene som du ønsker å bli sett. Du kan enten dele betalte annonser på sosiale medier eller publisere digitale annonser på nettsteder i form av bannere eller sponset innhold.

Les også: 8 tips for å forbedre nyhetsbrevet ditt

Trenger du hjelp til innholdsmarkedsføring? Vi hjelper deg gjerne! Kontakt oss for en uforpliktende prat.

Kontakt oss


Kilde:

- https://blog.hubspot.com/marketing/content-marketing

Syns du dette innlegget var interessant?

Les flere innlegg