8 tips for å forbedre nyhetsbrevet ditt

email
Innholdsmarkedsføring
Av Vilde Jensen • 1. mars 2019

Å praktisere god innholdsmarkedsføring handler om å sende ut nyhetsbrev til dem som faktisk vil høre fra deg. Her er åtte enkle tips som kan gjøre nyhetsbrevet ditt bedre! 
Nyhetsbrev er en viktig kanal å markedsføre seg gjennom, spesielt for å pleie kundeforholdene dine, men også får å oppdatere og vise frem nyheter. I mange tilfeller havner likevel nyhetsbrevet i kundens rotete innboks, eller i verste fall – i søppelpost-mappen. For å øke leseraten på nyhetsbrevet ditt, kan du prøve noen av disse tipsene:

1. Send e-post til nye abonnenter innen 24 timer

Det er viktig å utnytte muligheten når bedriften din er «top-of-mind» hos en kunde. Ved å sende ut en e-post til nye abonnenter av nyhetsbrevet ditt innen 24 timer, får du et inntrykk av hvor engasjert mottaker er og hvorvidt de gjennomfører det du ønsker. Om du for eksempel sender ut en påmelding til å motta et tilbud, fyller de det ut?

2. Bruk en person i bedriften som avsender

Om du sender nyhetsbrevet fra en ekte person, vil mest sannsynlig flere åpne e-posten og lese det. Dette skyldes at man som oftest stoler mer på et personlig avsendernavn og e-postadresse. Det svømmer nemlig over med spam-mail i dag, noe som gjør at vi nøler med å åpne e-post fra ukjente avsendere. En kombinasjon av navnet ditt og navnet på bedriften vil også fungere bedre enn å kun bruke bedriftsnavnet.

3. Skriv kort og tydelig i emnefeltet

Emnefeltet er, på lik linje med avsenderen, det første du legger merke til når du mottar en e-post. Det er derfor viktig å skrive kort og tydelig slik at mottakerne forstår hva de har mottatt, samtidig som at de får lyst til å klikke og lese videre. Målet er å skape oppmerksomhet og lokke leseren! Vi anbefaler derfor at emnefeltet består av færre enn 50 tegn (slik at teksten ikke blir avskåret, spesielt på mobil) og at du bruker et forståelig språk og unngår vanskelig terminologi (med mindre mottakeren har kunnskap om dette).

4. Plasser minst ett klikkbart element tidlig

En måte å gjøre nyhetsbrevet ditt mer klikkbart på, er å plassere ett (eller flere) element – enten det er en CTA-knapp, en tekstlenke eller et klikkbart bilde – i begynnelsen av nyhetsbrevet. Dette er spesielt nyttig for mobilbrukere, da mobilen har en tendens til å kreve mye scrolling, og noen ganger også «tapping» eller zooming. Å plassere et klikkbart element tidlig i nyhetsbrevet kan derfor føre til flere klikk.

5. Unngå bakgrunnsbilder

Dette punktet er spesielt viktig dersom kundene dine bruker Outlook som e-postklient, da Outlook ikke oppfatter bakgrunnsbilder. Og siden Outlook er den tredje mest bruke e-postklienten – etter Apple Iphone og Gmail, er det like greit å ha som vane at du unngår å bruke bakgrunnsbilder. Bruk heller en bakgrunnsfarge og bilder på andre måter i nyhetsbrevet.

6. Legg inn dele-knapper

Å øke antall personer som ser lenken din, vil øke antall personer som klikker på den. Legg derfor inn dele-knapper slik at folk kan dele nyhetsbrevet ditt i sosiale medier. De fleste verktøy hvor du opprettet nyhetsbrev kommer med innebygde sosiale delingsknapper – hvor du kun trenger å legge inn destinasjon URL-en. Hvis ikke, kan du lese mer om hvordan du kan lage slike knapper her.

7. Optimaliser nyhetsbrevet for mobilbrukere

I følge SSB brukte 53 prosent av personer mellom 9-79 år mobilen til å lese e-post i 2017. Dette tallet har trolig økt siden den gang, og det er derfor viktig å optimalisere nyhetsbrevet ditt for mobilbrukere. For å gjøre dette kan du redusere størrelsen på bildefilen (da mobiler generelt har en lavere nedlastningshastighet), sikre at CTA-knappene og lenkene er større enn 45-47 piksler (dette handler faktisk om størrelsen på fingrene våre) eller rett og slett investere i en e-post- eller nyhetsbrev-mal som er tilpasset mobil.

8. Se alltid på forhåndsvisningen før du sender ut nyhetsbrevet

Når du endelig føler deg klar til å trykke på «send», anbefaler vi at du legger til vane å alltid gå over en siste gang. Om verktøyet du bruker lar deg - se alltid på forhåndsvisningen før du sender ut nyhetsbrevet. Eller få noen andre til å lese over. Det er kjipt (og ser uprofesjonelt ut) med skrivefeil, og med nyhetsbrev er det "no way back" når du først har trykket på «send».


Les også:
 Slik lykkes du med nyhetsbrev


Ønsker du flere tips og råd om hvordan du kan forbedre nyhetsbrevet ditt?

Kontakt oss

Syns du dette innlegget var interessant?

Les flere innlegg