5 grunner til hvorfor du bør gjøre en søkeordsanalyse

BB2R2096-1
SEO
Av Ole Rønneseth • 27. juni 2019

Lurer du på hva en søkeordsanalyse er og hvordan bedriften din med fordel kan dra nytte av det? Vi gir deg 5 gode grunner til hvorfor du bør gjøre en søkeordsanalyse!

En søkeordsanalyse er en liste med søkeord som er relevant for din bedrift. Denne type analyse kartlegger hvilke søkeord som blir brukt når dine potensielle kunder er på utkikk etter det du tilbyr. Når vi jobber med søkemotoroptimalisering (SEO) er det viktig å vite hva du bør fokusere på for å oppnå synlighet i søkemotorene.

1. Skaff deg innsikt om hvilken informasjon kundene dine er på jakt etter

Vil du vite hva kundene dine er på jakt etter av informasjon rundt dine tjenester og produkter? Det vil en søkeordsanalyse gi svar på, og vil på mange måter være en investering for fremtidig vekst. Ved å avdekke hva dine potensielle kunder er på jakt etter og hvilke ord de benytter, kan du nemlig posisjonere deg med godt og relevant innhold når de søker etter informasjon. Her er det viktig å avdekke intensjonen bak søket, og ikke nødvendigvis kun hvilke søkeord som blir brukt.

Når vi gjør en søkeordsanalyse, avdekker vi:

  • Hvilke ord og begreper kundene dine bruker når de leter etter informasjon.
  • Hvilke ord de bruker når de er nær et kjøp.
  • Om kundene søker på merkevarenavn/bedriftsnavn eller løsninger/produkter.
  • Hvem bedriften din konkurrerer med i søk, og hvor stor konkurransen er.
  • Dagens status, hvor vi ser om bedriften din er synlig i søkemotorene.

Les også: Skrive e-bok? Dette må du tenke på!

2. Oppdag nye produktsegmenter

Når vi gjør en søkeordsanalyse prøver vi som sagt å avdekke intensjonen bak søkene. Dersom du ser at det finnes et behov som ikke blir løst av deg eller dine konkurrenter i dag, kan dette være et nytt potensielt tjenesteområde. Analysen kan dermed gi viktig input til innovasjon. Eller dersom du driver en nettbutikk, kan en søkeordsanalyse si noe om potensialet for dine produkter i søkemotorene, men også potensialet for å ta inn nye produkter eller produktkategorier du ser mange søker etter.

3. Øk salget ditt gjennom økt digital synlighet

Ved å være tilstede i søkemotorene gjennom optimalisert innhold eller betalte søkeordsannonser, sørger du for at din bedrift blir vurdert når potensielle kunder søker etter dine varer eller tjenester. Du kan med enkle grep ta en posisjon hos kunden når de gjør research for sitt neste kjøp. 40 prosent oppgir at søkemotorer har spilt en avgjørende rolle når de gjør et kjøp. Er du ikke synlig i søkemotorene når folk søker etter dine produkter og tjenester, tar du heller ikke del i konkurransen om kundene og kan potensielt miste salg.

4. Gi bedre brukeropplevelser

Å svare på behovene som kundene dine har, vil gi deg en viktigere rolle hos disse, samtidig vil det gi kundene dine en bedre brukeropplevelse. Skjønner du hva  kundens intensjon er, og lager skreddersydd innhold som svarer på dette, gjør du veien til et kjøp kortere for kunden.

5. Få mer ut av de øvrige markedsinvesteringene dine

Søk spiller ofte en rolle i flere deler av kundereisen og er ofte siste leddet før et kjøp. Dersom du bruker penger på synlighet i andre kanaler som TV, sosiale medier, sponsorater eller annet, vil de aktivitetene ofte føre til søk etter merkevaren din eller de produktene du annonserer for.

Se for deg at du har brukt mye penger på å annonsere for en vare eller tjeneste. De som ser annonsen din legger merke til produktet/tilbudet, men husker ikke hvem som var avsender av reklamen. De søker derfor etter produktet som de så reklame for i stedet. Dersom du da ikke er tilstede i søkemotorene gjennom optimalisert innhold eller betalt annonsering som søkeannonser eller shopping-annonser, vil salget mest sannsynlig gå til en av konkurrentene dine. På samme måten kan du også utnytte andres markedsføring ved å utkonkurrere de i søkemotorene.

Les også: Slik fungerer markedsføringskanalene dine sammen

Ønsker du å vite mer om eller få utført en søkeordsanalyse? Vi hjelper deg! Kontakt oss for en uforpliktende prat.

Kontakt oss

Syns du dette innlegget var interessant?

Les flere innlegg